Arlanda måste förbättra tillgängligheten

Publicerad den 22 augusti 2024
Kommentarer
För att bli mer konkurrenskraftig behöver Arlanda förbättra sin infrastruktur och tillgängligheten till och från flygplatsen. Det skriver Transportstyrelsen i sin senaste rapport om stärkt konkurrenskraft för Arlanda flygplats. I ett framtidsscenario presenteras idéer kring landningsplatser för eVTOL, och ett möjliggörande av både elflyg och vätgasflyg.
– Vårt resande i luften påverkas av händelser i omvärlden, ekonomin och teknikutvecklingen. Vi ser att inrikestrafiken minskar medan utrikesresandet ökar och just utrikestrafiken förväntas stå för tillväxten framöver. Allt detta påverkar naturligtvis hur en flygplats bör vara utformad. Genom den här rapporten vill vi glänta på dörren till framtidens flygplats, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
 
Något som bedöms öka i omfattning enligt rapporten är drönare och eVTOL (electric vertical take-off and landing aircraft). Även om dessa på kort sikt inte påverkar verksamheten på Arlanda i någon större utsträckning, kommer de behöva nya landningsplatser – vertiports – som kan liknas vid dagens helikopterflygplatser. I ett längre tidsperspektiv är det sannolikt att mindre elflyg kommer att transportera passagerare till och från Arlanda i hela Mälardalen. Enligt rapporten är det till och med möjligt att Arlanda skulle kunna utvecklas till en hubb för den här typen av transporter.
 
När det gäller luftrummet kommer U-space att införas successivt fram till år 2035. U-space är ett koncept av digitala tjänster som går ut på att automatisera den obemannade trafiken. Även dagens luftfart på Arlanda ska kunna dra nytta av U-space och automatiseras i allt större utsträckning.
 
Rapporten bedömer också att Arlandas betydelse som nav för inrikestrafiken kommer att minska om elflyget vinner mark. Inrikesflygningar kan då i stället ske genom direktflyg mellan olika destinationer. Elflyg och vätgasflyg kräver också ny infrastruktur och måste separeras från övrig trafik av säkerhetsskäl. Nya regler för tillhandahållande av marktjänster och ökade krav på användning av hållbart flygbränsle är andra saker som kan få betydelse för Arlandas utveckling.
 
Transportstyrelsens rapport är gjord på uppdrag av regeringens samordnare för ett mer konkurrenskraftigt Arlanda.    

Kommentarer

PeBa
2024-08-27 07:59

Arlanda Express är ett hinder för bra utveckling på arlanda. Man har världens dyraste linje , dyrare än London, Oslo , Berlin , Amsterdam och är dessutom en dålig affär för staten och Stockholmarna. Man har drivit upp priserna på busslinjerna och samtidigt gör det lönsamt att ta taxi direkt till arlanda om man är 2 personer. Dessutom så är det osmidigt att endast gå från T.Centralen , som jämförelse Oslos flytog. Förstatliga ARN Express och sänk priserna till 150kr per passagerare.

Samuel
2024-08-26 11:53

Det säger en del om hur illa det fungerar när det är två bussoperatörer, flygbussarna och flix samtidigt som det finns Arlanda Express och SL Pendeltåg som opererar samma linje mellan Arlanda och Stockholm C.

Självklart ska pendeltåget gå att åka med SL kort eller enkelbiljetter utan några dyra stationstillägg.

Bara den lilla ändringen skulle minska behovet för bussarna och vara en vinst för miljön samt att många skulle ta pendeln istället för bilen till Aralnda.

Långresenären
2024-08-26 09:27

Göteborg Landvetter. Längre att köra fast där fungerar det mesta. Varje gång ????

Mr €
2024-08-25 17:49

AAM kommer in såpass lågt att de går under reguljärtrafik och följer sna rutter in till sina vertiports

Mr €
2024-08-25 17:46

En start är tåg Vallentuna-Arlanda- Märsta-Sigtuna-Bålsta.

Puttr
2024-08-25 07:27

För dyrt med parkering. Gratis P får positiva effekter%!

Ove
2024-08-23 15:49

Om folk bara totalt bojkottar Arlanda Express i en månad eller två så ska ni nog se att saker ändras. Men Svensken gillar att klaga och hoppas att någon annan ska göra något åt det.

LL
2024-08-23 10:54

Ta gärna upp detta med Ebba Busch (KD). Nu skickas hela tågavgiften till Australien tack vare gamle kristdemokraten Mats Odell som av ideologiska skäl inte ville ha statlig inblandning i Arlandabanan. Arlanda Express är en av de värsta privatiseringsskandaler under 1900-talet.

Sara
2024-08-23 10:31

Som flera nämnt behöver man ta bort SL:s stationsavgift på Arlanda. Den är absurd. Folk tar taxi, flygbuss eller egen bil istället för Pendeltåg som redan finns.

Om pendeltåget ingår i vanligt SL kort eller engångsavgift skulle utsläppen minskas och tillgängligheten öka avseevärt.

Utöka antalet avgångar med pendeltåg.

pelle
2024-08-23 09:06

Ta bort stationavgiften gällande SL pendeltåg. Trafik var 15 minut mot både Uppsala och Stockholm/Nynäsham/Södertälje. Kanske var 10 minut i peaktider.

Det skulle ta bort behovet av flygbussarna från båda bolagen som idag trafikerar Arlanda-Sthlm C och många som pendlar till jobb skulle använda sig av pendeltåg istället för bil. En stor Win för miljön och tillgängligheten för Arlanda.

Arne Anka
2024-08-23 07:42

Citat: ” Elflyg och vätgasflyg kräver också ny infrastruktur och måste separeras från övrig trafik av säkerhetsskäl”. Att dessa kräver ny infrastruktur förstår jag. Men kan någon förklara vad som menas här, framförallt när det gäller Elflyg? Varför måste det flyget separeras från övrig trafik? Vad är det för säkerhetsskäl som åberopas?

Tågnörd
2024-08-22 17:48

Tåg dygnet runt hade varit toppen. Men räls, signalsystem och el behöver några timmars underhåll varje natt för att inte bli i samma usla skick som övrig järnväg i Sverige.
Och sen tänker jag att de privata investerare som satsade miljarder i att bygga järnväg och stationer på Arlanda när staten inte hade råd, förmodligen är intresserade att få valuta för sin investering.

AI
2024-08-22 16:38

Vad Arlanda flygplats egentligen behöver är en ny periodisk utredning var sjätte månad de kommande sextio åren. Efter sextio års forskning kan man dra slutsatser om att Arlanda inte har någon betydelse för att utveckla och bidra till den sociala ekonomiska verksamheten i Sverige och att dess framtid kommer att behöva utredas i ytterligare sextio år. Så småningom kommer man till samma slutsats och flygplatsens framtid måste fortsätta att forskas och utredas på obestämd tid.

Bertil
2024-08-22 14:01

Ta bort avgiften på tåg skulle göra Arlanda väldigt mycket bättre.
Busshållsplatsen ligger för långt bort, men det blir ett mindre problem om tåget vore billigare.

Stockholmare
2024-08-22 13:19

Vad som behövs är en till utredning!

Jo men
2024-08-22 12:17

Dom kan ju börja med att ta bort Arlandapassage-avgiften på SL och se till att det går tåg dygnet runt.

Hepp
2024-08-22 10:03

Det är väl jättebra för övriga flygplatser om de kan få direktflyg med el-drivna flyg. Tänk att Sverige inte bara är Stockholm

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten