Landvetter klarar sig utan SAS linje till London

Publicerad den 1 februari 2016
Kommentarer
SAS lägger ner trafiken mellan Göteborg och London, en av de klassiska rutterna i linjenätet. Från flygplatsens sida beklagar man att linjen försvinner men har fortsatt en stor tillgänglighet till London med tre andra flygbolag.

Det är troligen ren matematik som spelar in när SAS nu lägger ner den klassiska linjen mellan Göteborg och London. Försäljningen av ett par slotar på Heathrow förra året gav nästan 700 miljoner i intäkt men innebar också att en linje från Skandinavien måste tas bort. Det blev SK523 och SK515 på sträckan Landvetter – Heathrow som ströks och förvandlades till SK 2567 och SK 2569 med destination Stansted. Men snabbt drogs den SK2569 in och den kvarvarande fick en tidtabell med varierande avgångar under veckan.
   
Konkurrensen på London i stort har varit hård, fyra flygbolag och nio dagliga avgångar. Den nya destinationen Stansted har framför allt konkurrerat med Ryanair som sedan lång tid varit väl etablerad på den rutten, först från Göteborg City och sedan från Landvetter. Stansted är också i första hand en point-to-point flygplats med begränsade möjligheter att flyga vidare ifrån, fjärran från möjligheterna på Heathrow. Det gjorde i sin tur att British Airways blev ensamma med på Heathrow med tre dagliga avgångar. Även Norwegian som flyger två dagliga rotationer till Gatwick har kunnat dra nytta av både resenärer med London som mål och de som ska vidare på antingen de egna linjerna vidare från Gatwick eller andra internationella linjer där.
    

Slutsatsen blir att, trots en i stort ökande trafik från Göteborg till London var SAS förloraren i konkurrens med de andra tre flygbolagen. Ur ett snävt ekonomiskt perspektiv kan det ha varit en relativt god affär att byta de säkra intäkterna från slotarna på Heathrow mot en hårt konkurrensutsatt flyglinje.
   
Landvetter beklagar att SAS nu försvinner på sträckan men flygplatschefen Charlotte Ljunggren ser ändå att flygplatsen är väl försedd med trafik till London.

– Vi har fortsatt en mycket bra tillgänglighet på den destinationen, tre flygbolag och sammanlagt åtta dagliga avgångar, säger hon till Flygtorget.
    SAS har också meddelat att ytterligare två linjer från Landvetter försvinner från linjenätet: Bryssel och Paris. Även där hålls tillgängligheten uppe av Air France och Ryanair på Paris och Brussels Airlines på Bryssel.

Skriv en kommentar

Kommentarer

MD11
2016-02-04 20:11

Jag var en av många som inte vill åka till Stansted så det blev direkt byte till BA när man flyttade verksamheten till Stansted.Landvetter -Heathrow-Heathrow Express-Paddington och 11.05 tåget därifrån till Morsan i Exeter.Perfekt! SAS tappade mig som kund och det kändes som att Stansted skulle inte blir så lyckat.Det är klart man kan alltid sälja sina slots för en massa pengar och tappar trogna kunder men Aktieägare blir säkert glada med lite plus
siffror.Tack SAS för många bra resor.

Hepp
2016-02-03 21:37

Korrkta
Oslo har 630 tusen invånare och Göteborg har 550 tusen i tätort.

Fritz Klyka
2016-02-03 20:40

Oslo har 650 000 inv, Göteborg har 550 000. Långt större? Nåväl. En fri tolkning.

@Sminkan
2016-02-03 02:42

Tror du på fullaste allvar att man hade valt att stänga LHR från GOT om man hade bra beläggning jämt? Grejen är den att det inte har varit bra beläggning på den linjen, annars hade man valt att strypa den från någon av alla de andra ställen man flyger direkt till LHR från. Som sagt ett linje med en väldig konkurrens och överkapacitet. 700 miljoner är en väldig massa pengar. Du ska flyga GOT-LHR linjen med full beläggning i bra många årtionden för att räkna hem 700 miljoner kr

Korrkta
2016-02-02 22:21

Oslo er langt større enn Gøteborg.

Lilla London
2016-02-02 12:46

Att SAS ändå inte försöker satsa på destinationer som inte servas av andra bolag på GOT, även om de största verkar tagna, eller så borde de sätta in någon underleverantör på några destinationer för att visa att de iaf finns något utbud från GOT att tala om. (Med risk för att vara tjatig) hade det varit spännande om SAS satte in PrivatAir 737:an till EWR under sommarsäsongen för att se hur underlaget ser ut. Men det kostar ju pengar att experimentera såklart…

Patric
2016-02-02 11:15

Bryssel och Paris gör ju iofs ett sommaruppehåll vad jag har hört, för att dels ha kapacitet till sommardestinationer och dels till Apollo som hyrt in SAS på merparten av alla deras flygningar

anonym
2016-02-02 00:21

Easy Jet…Luton-Landvetter ?

Fritz Klyka
2016-02-01 19:02

Visst kan det vara så. Det finns ju bättre alternativ än SAS att välja mellan på GOT.

Goldcard
2016-02-01 18:47

Visst kan det vara så Linkan. Men hade dom behållt Heathrow istället för Stansted så tror jag garanterat att dom haft fortsatt bra beläggning. (Var en del på detta forumet som bara gav SAS 6 månader innan man lade ner Stansted, mig inkluderat)

Sminkan
2016-02-01 18:28

Nä Linkan, SAS sjabblade bort Göteborg på egen hand. Girigheten att sälja bort slottar på Heathrow medförde att man tvingades börja flyga på Stansted i stället. Uppenbarligen så vill SAS resenärerna inte åka till denna periferiflygplats som inte har någon som helst koppling till bl a Star Alliance. Hade Stansted varit en succé så hade flygplatsen även funnits med i utbudet från ARN, CPH & OSL. Det är lika vansinnigt som att British Airways skulle lägga ner Arlanda och istället flyga på Skavsta.

Klassisk
2016-02-01 16:56

Vad är e klassisk linje hos SAS? Sen när blev Göteborg en fokuspunkt i SAS linjenät? Göteborg har ett begränsat affärsresande och göteborgarna väljer andra alternativ för sina turistresor. Då har SAS inget där att göra.

Linkan
2016-02-01 15:39

Kan det vara så enkelt att Göteborgarna inte satsar på SAS? Då kan inte heller SAS satsa på Göteborg.

Resultatet beror på ni som bor i Göteborgsområdet. Det är ni som valt bort SAS på vissa linjer. Vi i övriga Sverige vill inte vara med och betala era flygresor.

Pelle Olsson
2016-02-01 14:59

Finns ju mängder med tänkbara intressanta destinationer från GOT. Dublin, Manchester, Hamburg, Athen bara för att nämna några som absolut borde ha bärighet med ett vettigt flygbolag.

Sverige i bakvattnet
2016-02-01 14:24

Som vanligt är det Danmark och Norge som får alla linjer. tråkigt att SAS inte satsade mer på GOT, det såg lovande ut ett tag. Milano,New York och Norrland torde vara itnressanta destinationer…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten