SAS i avtal med Singapore Airlines
Publicerad den 14 maj 2012
För ett par veckor sedan spådde Rickard Gustafson, vd på SAS, att flygbranschen kommer att tvingas till fler samarbeten, bland annat för att klara de höga bränslekostnaderna.
– Jag skulle bli förvånad om vi inte får se växande aktivitet i form av konsolidering i flygindustrin, till följd av den situationen, sade Rickard Gustafson i en intervju med nyhetsbyrån Direkt.
Nu tar han själv ett steg i den riktningen i och med att SAS och Singapore Airlines beslutat om ett nytt samarbetsavtal. Det följer på det memorandum of understanding som tecknades mellan mellan SAS och Singapore Airlines redan i januari. Nu går bolagen vidare och startar ett samarbetsavtal för flygningar mellan Skandinavien och Singapore. Det innebär att de två flygbolagen, båda medlemmar i Star Alliance, nu kan börja samordna tidtabeller och försäljningsaktiviteter.
En direkt förväntad följd av det nya avtalet är att antalet avgångar mellan Skandinanien och Singapore ökar. Idag flyger Singapore Airlines tre gånger i veckan mellan Köpenhamn och Singapore i code-share med SAS och där kan antalet frekvenser öka. Kanske kan SAS själva börja flyga linjen, vilket de inte gör idag. Ett alternativ är att förlänga den egna linjen till Bangkok eftersom SAS–maskinen har ett par timmars uppehåll på marken där innan returflygningen startar. Samtidigt ökar spekulationerna om en linje mellan Stockholm och Singapore som idag saknar en linje. Av allt att döma ska den i så fall flygas av Singapore Airlines. Det kan även bli fråga om en linje till Oslo. Sammantaget tror analytiker, i både Sverige och Danmark att samarbetet bygger på en vilja hos Singapore Airlines att etablera sig i norra Europa för att kunna möta konkurrensen från dels Finnair, dels flygbolagen i mellanöstern.
– Vi är nöjda att joint venture-avtalet nu är undertecknat och vi kan fortsätta att utveckla vårt samarbete och därmed också förbättra serviceutbudet och möjligheterna för Skandinaviska resenärer. Vi ser fram emot att samordna tidtabeller för att möjliggöra smidiga anslutningar till destinationer i Nordeuropa så väl som Asien och sydvästra Stilla havet genom våra respektive hubbar. När marknadsvillkoren tillåter, ser vi dessutom fram emot att expandera frekvenserna mellan Singapore och Köpenhamn, och addera nya destinationer i Skandinavien, säger said Goh Choon Phong, VD, Singapore Airlines i ett pressmeddelande.
Singapore Airlines använder idag omväxlande Boeing 777-200 och Boeing 777-300 på rutten till Köpenhamn.
Kommentarer
SAS, Singapore Airways, satsa på Arlanda och Oslo!
(Är närmsta vägen till Asien via CPH-kolla på Finnairs hemsida!)
CPH airport flyger jag aldrig mera från, otrevligt bemött där flera gånger.
En bekant från Thailand flög via CPH till GOT förra sommaren, mötte honom på Landvetter-första han sa “Never more CPH”
Nu är han är igen, flög Quatar,till Arlanda!!!
mer trafik än CPH. Har aldrig haft, men det kan ju ändras. Att SAS ser CPH som sin huvudbas är inte så konstigt, CPH ligger ju betydligt närmare Europa än ARN/OSL/HEL etc. Vill inte (vissa) svenskar flyga via ARN, inga problem. Flyg istället via HEL och det usla bolaget AY.
Men hallå ARN har mer trafik än CPH och dessutom borde SAS titta mer på ARN och även OSL eftersom man tjänar rikligt med pengar på att flyga från ARN till Asien och OSL på Nordamerikan.
Men sedan är det ju det att SAS inte riktigt vill erkänna att dem har gjort fel.
Som vanligt tycks alla tro att SAS räddning är att lägga över trafik från CPH till ARN. På vilket sätt skulle detta vara bättre för SAS? Jag tycker SAS har helt rätt strategi att utveckla CPH som nav i konkurrens med t.ex. AMS och BER. Flygplatserna i utkanten av EU/Europa likt ARN/HEL/OSL ingår för närvarande inte i denna grupp av flygplatser. Dessa flygplatsers ambitioner välkomnas men då bör även t.ex. RIX och LED inkluderas.
SAS är en trygg garanti för att varken Arlanda eller Gardermoen får fler långdistanslinjer. SAS gör ett fint jobb att strunta i underlag och danskarna lyckas väl att indoktrinera flygvärlden att CPH är flygets Nirvana i Norden. Patetiskt!!
SAS – linjen mellan Köpenhamn och Singapore trafiken idag. Men Köpenhamn bör lägga ned linje och flytta till Arlanda. Arlanda ligger mitt i Nordeuropa och bör SAS samarbetar med Finnair. Finländare får byta i Arlanda. Tänk på norrlandarna får åka till Arlanda och byta där, sedan direkt till Singapore. SAS ledning måste tänka på Nordens karta som vilken mitt t.ex Arlanda – många linjer i Världen.
Visst finns ambitionen. Men överetableringen av Mellanösternflygbolagen har urvattnat de flygen som går nonstop. Det har florerat rykten att SQs närvaro kraftigt försvagats på CPH. Så SQ måste agera om de ska lyckas vara kvar på CPH. Etablering på ARN istället skulle kanske kunna rädda deras närvaro.
Analysen är riktig! Varken SAS eller Singapore Airlines kommer någonsin att flyga från Arlanda till Singapore så länge det finns danskt ägande i SAS. Glöm det helt!! Allt i CPH är parollen och så länge svenskar går på snacket om tyskt upptagningsområde m.m. så är vi lurade… Ingen longhaul från Arlanda!!
Det er helt riktig. Så lenge SAS og CPH har så tette bånd så blir det ingen utvikling av ARN eller OSL dessverre uavhengig av hva markedet og de reisende ønsker.
Heja Flygtorget,
Använd gärna en bild på ett flygplan som Singapore Airline faktiskt flyger med nästa gång…
747:an är no more.
SAS kommer aldrig att utveckla några långlinjer från arn eftersom danskarna skulle bli förbannade så det lir att vi svenskar även i fortsättningen får flyga med konkurrenterna som växer sig allt större eftersom SAS bokstavligen skiter i den svenska marknaden för långlinjer.
SAS kommer säkert inte att öppna någon linje till ARN och det kommer nog inte Singapore heller. Så länge SAS är inblandat utvecklas inte ARN, det visar historien…
När öppnar linjen till ARN?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten