Sharklets – Airbus nya vingtippar
Publicerad den 1 december 2011
Airbus nya vingtippar för A320-familjen är en del av den långsiktiga utvecklingen för att säkerställa Airbus bästsäljare med en mittgång. Det här en del av Airbus program för att behålla konkurrenskraften av flygplanstypen de kommande åren.
Det första flygbolaget som väljer den här vingtippen – kallad Sharklets – är Air New Zealand, vilket presenterades på Dubai Airshow. Här presenterade även Airbus sin nya slogan för A320-familjen: ”The best keeps getting better.”
Sharklets är ett tillval i den nya produktionen av A320-serien som ska ge bättre aerodynamik vilket i sin tur ger lägre bränsleförbrukning, lägre utsläppskostnader, längre flygsträcka och bättre prestanda över lag.
Sharklets:en har en höjd på 2,4 meter och väger 200kg vilket kompenseras av viktminskning i den nya seriens lättare flygplanskropp.

Airbus har varit en av de ledande i vingtippsutvecklingen som började på flygplanstyperna A300 och A310. Båda var utrustade med så kallade ”wingtip fences” som bidrog till reducerad vortex-virvel runt vingspetsen som i sin tur skapar ”drag”.
Airbus Sharklets är det senaste steget i utvecklingsprogrammet för A320-familjen där det hela tiden sker en förbättring av motorer, kabinmiljö och flygplanskropp.
Kommentarer
Vänta lite… Var det inte MD11 som hade winglets först??? Sen kom ju Boeing 747-400 och Airbus 330/340 med winglets…
Kopiera och kopiera, det är ju utveckling. Alla flygplan ser ju ut ungefär likadant för en anledning… Jo, aerodynamik för att kunna flyga! Sen går forskningen framåt och man lär sig mera om exempelvis winglets, tystare motorer, bättre isolering i kabinen mm. Det klart att alla flygplatstillverkare vill gå fram!
Va smarta alla är!
Varför har inte stabben vinglets eller sharklets som pekar nedåt?
Måste ju bli vortex där med.
Du kanske borde kolla planformen pa 777,747-8 och 787 vingspetsar och Spitfire. Spitfires elliptiska vinge ar inte i naerheten av Boeings avancerade vingspetsar for M=0.85 cruise.
Det är Boeing som kopierat Spitfire. Den har en väldigt speciell design på vingspetsarna.
att vingbalken behöver försterkas. Det recker nog med tjockare vingplåt.
Airbus har igen kopierat Boeing som har haft “Blended Winglets” pa 737, 757 och 767 i manga ar. 777, 787 och 747-8 har speciell design pa vingspetsar som fyller samma funktion.
Vingbalken måste säkert förstärkas. Tänk dig att du sätter dit en meter spännvidd på varje vinge. Det blir samma laster som det, annars gör “sharklets” (eller vad man nu kallar dem), ingen nytta.
Projektmöte på Airbus: “Vi slänger på några winglets men döper om dem till sharklets.”
200kg? Kanske bara är jag men låter inte det VÄLDIGT mycket?
Det var maskinerna med den sämsta aerodynamiken eller den sämsta vingen som behövde detta först. Ingen nämnd. Alla 320 har winglets, men av mindre modell. 1 meter winglet eller 1 meter spännvidd har teoretiskt sett samma effekt. B777- inga winglets! Bäst att skriva detta annars går väl Boeingkramarna igång! (Kanske de gör ändå.)
Hade de varit under den kalla tiden hade man anklagat Airbus för spionage!
Fattar mig inte på AAirbus som kommer med denna lösning först nu?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten