SPF: Det svenska ambulansflyget riskerar att haverera
Publicerad den 24 maj 2021
Kommentarer
Naivt att tro att staten eller regionerna kommer göra allt bättre. Naivt att tro att det blir lyckat att ta in ny personal på alla fronter. Det här bäddar för en grav försämring för svensk sjukvård! Och dyrare. Hur kan politikerna gå med på detta…?
Sparka ut dom!
Dessvärre är den regionala inkompetensen inte begränsad till cockpit. Varför köpa nya Pilatusflygplan när man kunde fått hela flottan till priset av en Pilatus om man hade valt nollställda Saab 340B+ i stället. Man hade utöver ett markant lägre inköpspris också fått ett större flygplan med rymligare kabin, ett oslagbart timpris, enklare underhåll och blocktider som var försumbart längre än för en Pilatusjet. Hela upphandlingen borde göras om!
Sverige kommer inte stå utan ambulansflyg då det finns flera aktörer på marknaden för både för organstransporter och patienttransporter på bår. Jag jobbar själv i ett sådant bolag. Att skriva att det inte kommer finnas något ambulansflyg efter i höst är helt enkelt inte sant.
Tror nog att fokus i dessa diskussioner bör lyftas ut från Cockpit, där befinner sig inte den högsta kompetensen i denna typ av operation ! Flera länder går i princip samma väg som Sverige man kan ju ställa sig frågan varför ? Tror många organisationer bör komma ur ”Vi har alltid gjort så” och vara öppen för nutid.
Ja, nog kan en utbildad pilot ta sig och flygplanet från A till B. Men det hade varit fördelaktigt att vidareutveckla den kompetens som finns idag istället för att börja om på samma nivå som ambulansflyget var för 30-40 år sedan. Sedan dess har det funnits en bestående skara piloter som har kunnat överföra sina erfarenheter till nya styrmän som sedermera har blivit befälhavare osv.
Det måste fungera friktionsfritt och effektivt från dag 1.
Det är väl ingen som har ambulanserfarenhet från starten, alla är väl nya i sin position någon gång. Tror nog att de flesta som är utbildade piloter med erfarenhet ska klara av detta.
Det kommer säkerligen att finnas enormt många som söker sig till detta. Frågan är väl snarare hur många som söker/blir anställda som faktiskt har relevant ambulanserfarenhet.
Jag önskar att dina höga förhoppningar på staten Sverige vore befogade. Tyvärr är den bistra sanningen att detta bara är ännu ett i raden av alla statliga/regionala fiaskon som kommer visa sig både dyrare och ineffektivare än man hävdar. Inblandade politiker kommer skylla på oförutsedda händelser och sedan gå vidare med sina liv. Uppdrag granskning kommer säkert göra ett bra program om några år men då är det tyvärr för sent.
Förstår inte att det alltid blir strul när det organiseras något i Sverige. Beror det på snålhet eller är det inkompetens i vanlig ordning?
Tror inte det kommer vara några problem alls att rekrytera piloter till detta projekt. De kommer få många sökande.
Men det är en tråkig utveckling med bemanningsföretag.
Man behöver ha i beaktning att polis, kustbevakning och sjöräddning är statliga och ägs inte av 21 regioner som inte kan samarbeta. Detta blir ett oerhört kostsamt expriment för alla skattebetalare. Bsaa har utfört ambulansflyg med olika ägare under mer än 40 år och där finns en enorm kompetens samlad som nu utraderas. Hjulet ska uppfinnas igen.
Tror verkligen inte detta handlar om pilotbrist, hur man anställer piloter, tekniker mm. Staten Sverige ser nog detta i ett mycket större perspektiv där man moderniserar en förmåga som är viktig. Alltid svårt att växla över från en verksamhet till en annan då det finns vissa tröskelvärden kring kostnader organisation mm. Kanske detta i ett längre perspektiv ger synergier inom sjöräddning, polis, SWAF, kustbevakning och skapar en trygghet för Sveriges befolkning.
Jo Babcock kör faktiskt 90% av samtliga patienter som transporteras med flygplan i Sverige på ett år. Bara statistik som går att hitta.
Men du försöker påstå att Hummingbird/Grafair skulle tillsammans köra 30%.. en rätt stor siffra som de helt enkelt inte flyger.
Nu undrar jag lite här.
… möjligtvis en dyr lösning.
Varför köpte inte Sveriges 21 regioner Babcocs ambulansdel?
Personal finns, kunskaper finns, systemet finns o.s.v.
Visst flygplanen är av en annan typ och möjligtvis föråldrad.
Och för babcoc och dess personal så kommer inte det här som någon större överraskning.
Procentandelen går säkert att diskutera. Men Babcock som företag såväl som den anställda personalen är utan tvivel de med längst erfarenhet av ambulansflyg i Sverige. Tråkigt att en seriös aktör försvinner från marknaden.
Ett bland få jobb där man betalar för att jobba!
Räknar vi bara den upphandlade trafiken så kan nog Babcock hamna över 90%. De har kontraktet för de nordliga regionerna. Övriga regioner flyger bara en bråkdel av denna produktion. En ännu mindre del av de övriga regionerna har upphandlad trafik.
Babcock är den enda operatören i Sverige som förfogar över mer än ett flygplan som är fullt konfigurerat för ambulanstransporter. Babcock lär väl inte rekrytera nya piloter till en marknad som försvinner och där de genast har 6mån uppsägningstid. De andra operatörerna hinner eller vill väl knappast skala upp för att täcka en marknad som inte existerar efter årsskiftet.
Ser ingen risk för pilotbrist under rådande förhållanden. Många är arbetslösa pga. Corona. De finns även piloter som jobbar gratis bara för att behålla sina kunskaper/cert.
Nu finns det fler operatörer än Babcock i Sverige. Babcock står inte för 90% av transporterna på flygplanssidan. Snarare kanske 70%. Om man räknar den upphandlade trafiken, som borde vara den enda, är denna siffra ännu mindre.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten