Tyskland vill skrota flygskatten
Publicerad den 24 augusti 2017Kommentarer
I Sverige finns ett brett folkligt stöd för flygskatten, endast branschen som opponerar sig av förklarliga skäl. Tror dessutom att effekterna är överdrivna, om det kostar 699 eller 799 att flyga inrikes har liten påverkan!
Gör Allt för det ödesdigra klimatet som kan ta död på oss alla. Inte byter vi utomlands för att spara 80:- men lär oss vad styrmedel är och att tänka framåt.
Hur ska man ta er på allvar när ni inte ens vet vem Wolfgang Schäuble är. Det är Tysklands finansminister sedan många år. Det sagt skulle nog denne konservative figur hävda ngt lika dumt som den minister som ni “citerar”.
Hurraropen i Norge och Storbrittanien har inte kommit från varken miljömuppar eller vänstermuppar. I dessa länder har högermupparna och nyliberalerna hurrat högt och gett 100 % stöd till sina ledare Cameron/Teresa May rep. Erna Solberg. Kinberg Batra och Annie Lööf kommer inte att vilja stoppa denna skatt.
Det spelar ingen roll för Magdalena Andersson om flyget knäar. Viktigast är 1/ Signalvärdet, som ska locka fram ett unisont Hurra från miljö/vänstermuppar. 2/ Att pengarna ska drivas in, Sverige har som bekant vissa ..eh utmaningar.
För ett antal år sedan fick vi en båtskatt. Inte förrän det visade sig att den var dyrare att administrera än vad den gav intäkter försvann den.
Den konservativa CDU regeringen i Tyskland “överväger” ta bort är inte samma som att “faktiskt” ta bort. Det är valår i Tyskland och så snart Merkel blivit omvald har hon “övervägt” klart och skatten får vara kvar. Högerregeringarna i Norge och Storbrittanien infört denna skatt i sina respektive länder så de på detta forum som kastar dynga på svenska regeringen sbör inte kasta sten i sina respektive glashus. Flygskatt har ett brett stöd i Sverige och kommer att införas med Alliansens goda minne.
Holland utgör bara en del av Nederländerna.
Har dom kvar skatten i det övriga delarna av landet?
Låt oss hoppas att “skattesmitande” resenärer till och från Norge även fortsättningsvis kan se Karlstad som ett attraktivt alternativ. Den dag nya Sälen-Trysils flygplats är invigd så kommer resenärer till och från Norge att vara en förutsättning för dess ekonomi. Närmare gränsen än Hemavans flygplats går det väl knappast att komma?
BRA sköt upp sitt inköp av CSeries p.g.a osäkerheten om den svenska regeringen kommer att införa en flygskatt
Holland tog bort skatten och Schweiz hade den aldrig? Så tyskar flyger en-masse från Schiphol och Zürich samt flygfrakten tar också den vägen ut från Bayern och Ruhr ut i världen pga kostnad/trängsel och avstånd till Frankfurt. Sverige försökte med Tobin skatt på finanshandel men den flyttade snabbt till London och skatten togs bort.
Helt rätt väg, som sagts tidigare flygskatten är ingen skatt för miljön utan bara ett sätt att ta in mer pengar till stadskassan för att täcka underskott i stadsfinanserna. Nu har tyskland europas bästa ekonomi så dom har råd.
Det är det exakt samma som kommer att hända i Sverige, inga utsläpp kommer att mindska, folk flyger utrikes från andra länder t.ex.Danmark och Finland. Sveriges idiotiska regering vägrar inse verklighetetn på detta område också.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten