Vad kunde SAS gjort annorlunda?
Publicerad den 14 mars 2024Kommentarer
i år 2012,den gangen de var ca 30 min fra konkurs.
Om man skulle lägga Ryanairs och SAS årsredovisningar bredvid varandra och försöka spåra de ekonomiska skillnaderna, vad skulle man se?
Min övertygelse är att flygplanen är den avgörande rollen, ägandet, nyttjandet, avtalen. Jag tror att någon har närt sig på SAS under väldigt lång tid. Alternativt en usel affärside i grunden?
För mycket komplexitet i SAS och för mycket SAS special i flottan, angående hard time komponenter så SAS satte ofta snävare tidskrav än tillverkarens krav. Vilket innebär mer frekventa dyra shopbesök. Och sen det danska skråtänket på det. CPH är gemytligt men man jobbar som på 1800 talet där.
Jag tror man måste bestämma sig om man ska ha både Connect och SK eller bara satsa på Connect. För ärligt talat så tror jag att det här upplägger kostar mer an vad det smakar. Krångligare med både flygande personal och underhållet på flygplanen med olika regelverk osv.
Det krävs mycket kunskap att slinga flyg och besättningar under de olika årstiderna för att konstant visa vinst med de kostnader/avtal man har. Bevisligen var det länge sedan man kunde göra det under alla årstiderna.
och SAS AB går i graven när rekonstruktionen är slutförd
Blir spännande med nya ägare .
Slut med landskampen som har präglat SAS sedan 1946 och förstört mycket för bolaget
Men så bra att vi snart är på banan igen, Ledningen har gjort allt rätt och på bästa sätt, och som vi tjejer och stewards har kämpat för att gå iland med detta. Nu ser vi ljuset i tunneln och kan snart vara ikapp igen.
Håller med. Helt klart att de senaste 20 års styrelser i SAS inte haft aktiebolaget SAS som sin främsta prioritet. De danska och norska styrelsemedlemmarna har varit livrädda för att stöta sig med dansk respektive norsk opinion och de svenska ledamoterna har fått en styrelsepost i SAS som ett hedersutnämnande. Ingen inklusive löntagarrepresentater från de tre länderna har värnat om aktiebolaget SAS långsiktiga överlevnad och välmående.
Hur tycker professorn att det har gått med styrelseproffs och dyra VD:ar med löner på 100 miljoner i lön, har de kommit med lösningar bättre än flygtorgets skribenter? Jag menar, vad är det vi ska skratta åt tycker du?
Eierne setter inn styret. Styret ansetter ledelsen. Her har SAS feilet i 20 år nå. På tide å kvitte seg med styret og ledelsen. Helt og holdent. Feilslåtte strategier om og om igjen. Men masse fine slagord og forkortelser…
Det är otroligt många här på Flygtorget som har lösningen på SAS problem…vi får verkligen hoppas att ledningen i SAS surfar in på Flygtorget och läser, så dom kan få flygbolaget på fötter igen. Det är här kunskapen och expertisen finns.
SAS problem grundar sig i för mycket nostalgi och det att danska staten är livrädd för den sysselsättning som SAS direkt/indirekt skapar i Danmark. Kosta vad det kosta vill. SAS kan pausa sin långlinjetrafik och istället göra vinst på att temporärt hyra ut långdistansplan(ACMI). Långlinjer är komplexa och skapar låga marginaler. Jfr Ryanair som flyger korta sträckor och tjänar stora pengar på tilläggstjänster. En baggageavgift är t.ex. inte 7 gånger högre på en långlinje.
@SAS
Delvis sant men du nämner inte eller vet tydligen inte varför det var så.
Chapter 11 gjorde att flera flygplans ägare ställde eller tog tillbaka sina flygplans. De ville inte sänka leaserates eller gå med på nya villkor.
kommrer aldrig ta slut och liknar mest
perpetuum mobile (latin “ständigt rörlig”)
en evighetsmaskin…
det är tyvärr du Acorn som inte har hela bilden, inhyrning kom samtidigt som SAS inte använde sina egna resurser. Avställda maskiner och avställda piloter.
Det som här skrivs visar med all tydlighet att den som skrivit detta inte känner till bakgrunden eller underliggande orsaker. Varför tror författaren t.ex att SAS skulle kunna flyga mer frakt och göra ACMI när vi alla vet att SAS flotta inte räckte till. Kommer ni inte ihåg alla Smartlynx inhyrningar???
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten