West Air Sweden riskerar försvinna från svensk flygradar
Publicerad den 15 februari 2011Så sent som för två år sedan var framtidutsikterna för West Air Sweden goda. Det fyraåriga kontraktet med norska posten gav stadga i bolaget som köpt in två Bombardier CRJ-200 för att komplettera flottan av ATP:er. Dessutom var samgåendet med engelska West Attlantic klart.
Men i oktober förra året, efter en ny upphandlingsrunda som lockade alla fraktbolag i Europa att delta, gick uppdraget att flyga de norska postflygningarna till West Air Europe, moderbolaget i Luxemburg. Att West Air Sweden fått mycket goda vitsord för kvaliteten på jobbet de senaste fyra åren spelade ingen roll när prisnivåerna jämfördes. Därmed försvann 60 procent av bolagets trafikunderlag, ett hål som inte gått att ersätta med andra uppdrag.
West Air Europé å sin sida, söker nu efter ett flygbolag som kan sköta trafiken.
– Vi konkurrerar på samma sätt som alla andra, att det är vårt moderbolag spelar ingen roll, säger Gustaf Thureborn, vd i West Air Sweden. Vår prislapp måste ner cirka 15 miljoner för att kunna konkurrera med de övriga europeiska fraktbolagen.
Den räkneövningen har bolagets kontor i Göteborg försökt sig på men utan att lyckas.
– Vi har ett norskt och ett svenskt kollektiv avtal som inte synkar med varandra, ett högt löneläge och högre pensionskostnader i förhållande till utlandet och ökande AOC-kostnader i Sverige, räknar Gustaf Thureborn upp som orsaker till att det inte går att komma ner i europeiska kostnadsnivåer. Vi jobbar visserligen fortfarande på att kunna leva vidare och helt klart vet vi i mars. Men det ser inte bra ut.
Men det är en uppgift som Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening tar med en nypa salt.
– Det här liknar en koncerncirkus med syfte att pressa kostnaderna, säger han. Det är ju samma ägare i de olika delarna i Sverige, Norge, England och Luxemburg där man verkar syssla med en oerhört kreativ anbudsgivning genom att underbjuda sig själva.
Samtliga 62 piloter i West Air Sweden är uppsagda och händer inget nytt sker den sista flygningen den 31 juli. Efter det finns inget West Air Sweden med svenskt AOC.
– Vi hade två val, antingen sitta lugnt i båten trots att kontraktet försvann och sakta svälta ihjäl eller så göra den här drastiska åtgärden även om det är beklagligt, fortsätter Gustaf Thureborn.
– Jag hoppas att våra piloter kan få jobb hos det flygbolag som får jobbet. Det kommer att bli en ATP-operation och det innebär att det behövs ATP-piloter. Det är ju ett stort uppdrag. Synd att inte ett svenskt bolag är konkurrenskraftigt nog att vara med och tävla om jobbet.
De svenska och norska piloterna i West Air Sweden har dock, lika lite som bolaget i stort, gett upp kampen. I helgen träffades representanter för piloterna i samtliga fyra grenar för att diskutera situationen. Gunnar Mandahl igen:
– Som jag ser de har de ett bra utgångsläge. Det finns ju inte finns drösar av ATP-piloter ute på marknaden så flygbolaget riskerar ju att stå utan tillräckligt med piloter när kontraktet väl ska gå igång. Frågan är också vad norska staten som ju äger posten ska säga om att det flygbolag som till slut ska flyga inte anser sig kunna betala norsk lönenivå.
Kommentarer
ja ja med den ledningen så vad kan man vänta.
Jepp som sagt vi Svenskar är experter på att sälja ut våra egna företag till utlandet. Var det inte Engelsk Riverdon LTD som sänkte Fly Me också ?
Tråkigt värre med en sådan utveckling för West Air Sweden, det är ingen av de anställda värda,
efter deras slit och lojalitet.
Nu har engelsmännen som sänkte Viking Airlines, köpt in sig i Tor Air.
Viking tvingas snart i KK, och nu skall dessa kriminella engelsmän även dra ett annat fint svenskt bolag rakt ned i skiten.
Konceptet är att sälja biljetter och inte betala räkningarna. Facit får ni antagligen inom 18 mån.
Myndigheternas avgifter ställer till mycket bara för en flygklubb med AOC, jag kan bara ha dagmardrömmar om stora bolags pålagor. Lyft blicken från naveln och se alla faktorer som påverkar ett flygbolags kostnader och förmåga att konkurrera i en global bransch.
Men, sossegnäll! Företagen är elaka och piloterna är offer. Det är samma sak i många branscher där det går att producera samma vara/tjänst i lågelöneländer. Nordiska löner är höga och det straffar alla företag som försöker konkurrera och handen på hjärtat, vi piloter är inte oskyldiga som tar skitvillkor bara för att få in en fot.
Så synd att se hur misskött detta, tidigare fina, flygbolaget har blivit. Hoppas allt löser sig för personalen och att de hittar nya jobb hos en seriös arbetsgivare som ser sin personal som något annat än en belastning…
/Tidigare anställd
Citat”-Trotts ihärdiga försök att rädda bolaget ser framtiden mörk ut för Det svenska fraktbolaget.”
Vad har man från företagsledningens sida försökt göra egentligen?
Hot om försämrade arbetsvillkår eller nedläggning?
Efter att ha läst artikeln och argumenten i debattinläggen så verkar detta handla om lönedumpning och medvetna försök att förmedla en missvisande bild av det faktiska förhållandena från arbetsgivarsidan.
Girighet var ordet, mycket vill ha mer! Den löneökning som piloterna fick i Norge ligger inte bakom beslutet! Girighet var ordet!
Om man anser att ca 2% löneförhöjning för de flest piloter, där dessutom de flesta har har suttit fast på samma lön de senaste 3 åren. Och något större löneförhöjning för de svenska piloter som är baserade i Norge men som har haft en lägre lön enn sina i Norge bosatta kolleger för “Girighet”.. då har man nog missuppfattat ordets betydelse.
Detta hade inte behövt hända om inte den norska pilotkåren hade varit så girig!!
Är det någon som tror att ledningen tycker det är beklagligt? Är nog på tiden att flytta verksamheten till en världsdel, där kanske ledarstilen fortfarande fungerar… Men förhoppningsvis inte!!
VDn på Westair gick 2 mån innan uppsägningarna och bad Norweigan om att sluta ta piloter från Westair, sen säger han upp samtliga….. Allt för att se till at det finns gott om ATP piloter på marknaden efter 1/8.
Nu när Norge kanske får sitt första lågkostnadsfraktbolag så hoppas jag att Norska staten ser det på sin offert. West Air presenterar en helt ny produkt och bör därför granskas noga. Om detta bara blir ett dyrt mellanled så kan staten lika bra handla upp tjänsterna i Ukraina som har billigare arbetskraft.
Fy fan West Air, nu har ni väl gått för långt. Hoppas på kk för er del. Ta med ert ATP- skräp från Nextjet ochså så att de kan överleva.
Tänk om all personal kommer fram till att det är inte värt det längre.. låt herr Thureborn springa runt bland träden och skaka ned nya piloter och tekniker. Lycka till att lösa detta tills den 1/8. Man vet inte vad man hade förrän det inte finns längre. Detta kan tippa hela koncernen – snacka om hybris..
“synd att ett svenskt bolag inte är konkurrenskraftigt nog…”
Ja, det kanske skulle behövas samma ledning som i Lux eller GB, för de är tydligen konkurrenskraftiga ….. :-)))))))
Den här typen av bolag som myglar undan anställningsrättigheter och avtal behövs inte i Sverige. Låt Westair försvinna. Konjunkturen är på väg upp och bra piloter får säkert jobb på Norwegian.
følger her EU’s/EØS’s regler ved å legge flytransporten ut på anbud-de har ingenting med, Hoffa, vilkår osv. De må kun være interresert i at det som ligger til grunn for anbudet blir utført i form av transport av de som vant anbudet. Det er IKKE Posten Norge som sier at det billigste kan vinne.
…..med alla svenska pilotjobb, förr eller senare.
Eftersom det är samma 5 personer som skriver arga insändare på den här siten och huvuddelen av dem har varit aktiva i Skyways/Avias SPF så får du nog kallt räkna med att allt, från nedläggningar av flygbolag, upplopp i Tunisien, brister i kollektivtrafiken och svininfluensans återkomst går att härleda till Skyways och Avia. Självrannsakan är nämligen inget som SPF ägnar sig åt…..
Varför blanda in Skyways/Avia i detta, är allt “ont” som händer i flygvärlden JZ´s fel?
Hoffa.
Alltid den flygande personalen som får ta smällen, nuförtiden är det kanske så men andra personalkategorier fick ta smällen för flera år sedan medans dom flygande då fortfarande behandlades med bomullsvantar.
Allt fler går numer i Saléns fotspår.
Dessutom finns det flera hangarounds och prospects som i mc gängen.
Det åligger nu NF och Norska posten att se till att det bolag som kommer att flyga skall ha norska villkor och löner och någon dumpning av dessa får ej ske. Det tycks, som i fallet Skyways, alltid vara den flygande personalen som ska ta smällen för att bolagsägarna och kunden, i det här fallet Norska posten, skall göra större vinster. Personalen skall bara göra förluster.
Detta är vidrigt! Fy på er west air!
Bara att hoppas på KK
Selskapet West Air Sweden AB (WAS), driver i dag postruter i Norge i kontrakt med det statseide konsernet Posten Norge AS. Kontrakten kommer til opphør den 31. juli 2011, da selskapet tapte anbudsrunden i kamp med sitt eget datterselskap, West Air Europe AB (WAB).
WAB har den samme administrative direktør, det samme styre og den samme forrertningsadresse som WAS, men leverte inn et lavere anbud enn moderselskapet gjorde. Det er enda ikke vært mulig å få bekreftet om selskapet selv er innehaver av den påkrevde driftstillatelse (AOC).
Det här liknar Skyways mer och mer.
Dåligt!
Nu må dette svineri med at knække alle aftaler og ødelægge arbejdsforholdene stoppes. Vi i pilot kollektivet er nødt til at overveje en solidarisk indsats, som i tilfældet Skyways.
Mvh
Heavydane
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten